Monday, August 02, 2010

MENGAPA KITA SOLAT?





Pertanyaan, mengapa kita solat? Apakah Allah memaksa untuk disembah oleh hambaNya? Pada dasarnya Allah tidak memaksa untuk disembah oleh hambaNya. Mahu disembah atau tidak, Allah tetaplah Maha Besar. Kitalah sebagai hamba yang menyembah Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Kita mencari waktu untuk mengadu segala permasalahan kita, kita meminta tolong dan memohon ampunan atas segala dosa yang kita lakukan sehingga amal yang dihisab pertama kali dalam hidup kita di akhirat kelak adalah solat.

Amal yang pertama kali akan dihisab pada hari kiamat adalah solat. Bila solat seseorang baik seluruh amalnya juga baik. Demikian juga sebaliknya jika seseorang solatnya buruk maka akan buruk seluruh amalnya (HR. Thabrani).

Oleh sebab itu kita harus melaksanakan dengan sungguh-sungguh kerana solat mempengaruhi dalam kehidupan kita sehari-harian. Solat pula juga menjadi tiang terakhir dalam keperibadian kita. Solat juga menjadi sumber cinta dan kasih sayang pada diri kita yang mampu mencegah kita dari perbuatan keji dan mungkar.

Sesungguhnya tiang-tiang Islam akan runtuh satu persatu. Ketika runtuh tiang pertama maka manusia akan berpegang teguh pada pilar berikutnya. Keruntuhan tiang Islam berawal dari diabaikannya hukum-hukum Islam dan tiang terakhir yang akan runtuh adalah solat (HR. Ibnu Hibban).

Sejenak mari kita bertanya pada diri sendiri, dimanakah kita meletakkan solat dalam kehidupan kita? sejauh mana kita menjaganya? Sudahkah melaksanakannya dengan sungguh-sungguh dan mengintegrasikan semua bacaan yang terkandung di dalam kehidupan sehari-hari?

Betapa pentingnya solat hingga Allah mengingatkan di dalam al-Quran berkali-kali hal yang tidak boleh dilupakan. Allah swt dalam ayatNya selalu mengingatkan agar kita mendirikan solat, bukan mengerjakan solat.

Mendirikan bermakna roh kesedaran terbangun di dalam diri kita. Ada kesungguhan dan keseriusan untuk melaksanakan. Bukan hanya melaksanakan dan menggugurkan kewajiban namun tertanam di dalam diri kita makna solat yang sesungguhnya iaitu tiada bangga diri dan ego kita, yang ada hanya Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang yang berkehendak pada seluruh hidup kita. Itulah sebabnya mengapa kita solat.

No comments: