Thursday, July 22, 2010

ANDA HARUS KUAT


Sifat yang mendasar pada diri kita bila tertimpa kesedihan adalah hati menjadi lemah. Itulah sebabnya kenapa kita diciptakan dalam situasi yang berbeza secara fisikal dan kejiwaan. Setiap orang memiliki hati yang berbeza-beza sesuai peranan dan tugas masing-masing. Perbezaan tugas dan peranan inilah kemudian Allah swt memberikan ujian, cubaan, musibah dan kesedihan yang berzeda-beza pada setiap insan. Semakin tinggi keimanan seseorang semakin berat cobaannya.

Hati kita menjadi lemah kerana kecintaannya yang berlebihan kepada harta, pasangan hidup, ego, fizikal, jabatan atau bahkan juga status sosial sehingga Allah swt memberikan cobaan dengan 'ujian pada kelemahan itu maka kita merasakan betapa besarnya cobaan yang Allah swt berikan kepada kita.

Ada orang yang sangat mencintai hartanya. Dikumpulkannya setiap hari, begitu tiba-tiba Allah swt mengambil kembali semua hartanya dengan pelbagai cara sehingga papa kedana, tidak ada lagi yang tersisa membuat hatinya menjadi lemah dan akhirnya memberikan tekanan dan kekecewaan padanya.

Ada juga yang lemah dalam pasangan hidup. Orang yang lemah dalam pasangan hidup, tidak akan menderita bila cobaannya adalah harta namun bila ditinggalkan oleh kekasihnya maka hal itu menjadikan hidupnya begitu teramat menderita. Maka hati harus senantiasa dijaga agar tidak turut lemah. Bila hati tersenggol oleh ujian, cobaan dan musibah kita akan merasa sebagai penderitaan yang teramat menyakitkan. jiwa dan raga kita menjadi hancur dalam kesendirian dan kesunyian.

Anda harus kuat, jangan biarkan diri anda melemah. Allah swt menimpa kita dengan penderitaan agar kita menjadi semakin kuat dan bertakwa.


Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.'
(QS. Ali - Imran : 139).

Jangan bersedih atas sesuatu yang tak sepatutnya kita sedihkan ...Jangan Bersedih atas kegagalan kita dalam hidup..kerana kita masih memiliki banyak kenikmatan..Kenikmatan yang tidak terhitung banyaknya...Dan maafkanlah orang yang berbuat kesedihan kepada kita dan kelukaan kepada kita..

Jangan bersedih
Ingatlah ALLAH menyayangi kita
hilang cinta manusia bukan lah segalanya
hilang cinta ALLAH
hilanglah segalanya
rugi hidup kita dunia dan Akhirat
bantulah diri untuk menyayangi diri sendiri
kerana ALLAH
agar kita lebih kuat menghadapi
segala kesedihan dan kelukaan ...AMIN

No comments: