Thursday, July 22, 2010

ANTARA PENIPUAN LELAKI DAN WANITA

Anda mau tahu seberapa sering seseorang melakukan kebohongan? Peneliti dari Swiss melakukan penelitian selama bertahun-tahun untuk mengetahui seberapa sering orang berbohong dalam percakapan sehari-hari.

Hasil penelitian menunjukkan, dalam kehidupan sehari-hari terdapat sedikit kejujuran dan penuh kebohongan dan kemunafikaN.

Secara khusus, dalam pendapat yang dilakukan pada orang Eropah menunjukkan bahawa orang yang sudah bernikah lebih sering berbohong (56%) dibandingkan dengan yang masih bujang (33%).

Lalu orang yang berpendidikan tinggi lebih curang daripada orang berpendidikan rendah (74% berbanding 36%) dan orang kaya juga lebih sering berbohong dibandingkan masyarakat miskin (67% berbanding 29%). Ironisnya, orang berpendidikan tinggi adalah pembohong yang paling handal.

Kaum wanita ternyata lebih sering berbohong untuk membuat sesuatu tampak lebih sempurna (28%) dibandingkan dengan lelaki (13%). Di sisi lain, lelaki lebih sering berbohong untuk keuntungan peribadi (36%) dibandingkan dengan wanita (24%).

Menurut para ilmuwan, berbohong digunakan oleh lelaki dan wanita dan peratusannya hampir sama iaitu lelaki 32% dan wanita 31%.

Hasil penelitian yang dikutip dari Genius Beauty ini disiarkan dalam The Psychological Science. Wallahu'Alam. Hanya ALLAH swt yang mengetahui kebenarannya.

No comments: